http://bayanbox.ir/view/8970806702455523065/%D8%B3%D8%AE%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D9%81%DB%8C-%D9%BE%D9%88%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%B5%D9%88%D8%B5-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85-%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AE%DB%8C%D8%B2-shia-muslim.jpg

عوامل فیلم:

عوامل اصلی فیلم سینمایی رستاخیز

نویسنده و کارگردان

احمدرضا درویش

تهیه کننده

تقی علیقلی زاده

مدیر فیلمبرداری حسین جعفریان

طراح صحنه و لباس مجید میرفخرایی

طراح چهره پردازی میرمحسن موسوی مدنی

مدیرتولید علی قائم مقامی

صدابردار یدالله نجفی

جلوه های ویژه میدانی حمیدرضا سلیمانی

جلوه های بصری سایمون فریم

تدوین طریق انوار

موسیقی استفان واربک

طراحی صدا / صداگذاری و میکس جرمی پرایز  /  دان جانسون  /  امیرحسین قاسمی  /   ریچارد کانوی

فیلمبردار علیرضا برازنده

برنامه ریز و دستیار کارگردان دانش اقباشاوی

مدیر امور پس از فیلمبرداری کامران سحرخیز

تهیه کننده جلوه های بصری بهروز پاک نهاد


خلاصه داستان
پس از مرگ معاویه ، یزید به عنوانِ خلیفه‌ی مسلمین بر خلافت تکیه میزند و به والیِ مدینه نامه می‌نویسد که از حسین(ع) بیعت بگیرد.
بُکیر ابن‌ِ‌ حُر که به عنوان پیکِ ویژه‌ی دربارِ دمشق انتخاب شده است مامور رساندنِ نامه یزید به مدینه می شود.
او که جوانی پُرشور و در جستجوی حقیقت است ، در مدینه درمی‌یابد که حاملِ نامه‌ ایست که در آن به قتلِ حسین(ع) فرمان داده شده است.
بُکیر در مکه با افکار و اندیشه‌های امام حسین(ع) آشنا می‌شود.
مردم کوفه با ارسالِ نامه‌هایی بی‌شمار، حسین(ع) را به کوفه دعوت کرده‌اند تا در قیام علیه یزید ، آنها را یاری کنند.
حر اِبن یزید ریاحی ، به همراهِ بُکیر و دو هزار سوار از سوی عبیداله ، مأمور می‌شوند به سمتِ کاروان حسین(ع) که به سمتِ کوفه در حرکت هستند بروند.
کاروان امام حسین(ع) در شماری اندک ، در کربلا به محاصره‌ی هزاران نفر از سپاهیان‌ِ دستگاهِ خلافت درمی‌آیند.
در روز عاشورا ، نورِ حقیقت بر چشمان‌ِ بُکیر می‌تابد و …

نقد رستاخیز:

بسم اللّه الرحمن الرحیم
گزارش مصاف در خصوص اکران فیلم رستاخیز از استاد رائفی پور  1394/04/21

همان سال که فیلم رستاخیز در جشنواره فجر اکران شد، خبرگزاری ابناء یک جلسه ی نقدی پیرامون این فیلم برگزار کرد در این جلسه بزرگوارانی از تخصص ها و رشته های مختلف که صاحب نام در کشور هستند دور هم جمع شدند. اهالی سینما و همچنین حوزه در این جلسه حضور داشتند، بنده را هم دعوت کرده بودند.
در آن زمان من فیلم را ندیده بودم و قضاوت درباره ی فیلم را غیر منصفانه می دانستم. با خواندن نقدی از فیلم، یکسری از مشکلاتی که تاکید می کنم در آن موقع وجود داشت بسیار آشکار و واضح بود.
برای مثال نریشن اول فیلم که نه شیعی و نه سنی بود. اینکه معاویه بر خلاف سیره رسول الله(ص) و خلفای پیشین بعد از خودش خلیفه انتخاب کرد.
طبق روایتی از اهل سنت که پیامبر بعد خودش خلیفه تعیین نکرده و بر مبنای همین آن ها می گویند امیرالمومنین(ع) به عنوان خلیفه تعیین نشده است و این کاملا ضد شیعی ست.
من نمی دانم فیلمی که برای امام حسین (ع) ساخته شده چطور می تواند ضد شیعی باشد!
دوم اینکه حتی سنی هم نیست چرا که ابوبکر بعد خودش عمر را تعیین کرد، یعنی باز هم درست نیست.
جدای از این گاف های تاریخی که در فیلم وجود دارد مباحث دیگری هم مطرح می شد که با احساسات مردم بازی می کرد. مثلا اینکه نشان می داد خون حضرت علی اصغر(ع) بعد از شهادت روی زمین می ریزد در حالی که در سریال مختارنامه نشان داده شد که این خون سمت آسمان پاشیده شد. اصلا چه اصراری وجود دارد که شما نشان بدهی خون کجا چکید!
در حالی که ما از امام محمد باقر (ع) روایت داریم که حتی یک قطره از خون حضرت علی اصغر(ع) به زمین بر نگشت.
یکسری بحث پیرامون چهره شخصیت های معصومین بوده است، در حالی که در نگاه شیعیان افرادی مثل حضرت عباس(ع) و حضرت علی اکبر(ع) یقینا عصمت اکتسابی دارند.
جدا از اینکه حالا مجوزی برای نشان دادن چهره ی این بزرگواران وجود دارد و یا ندارد، حتی اگر هم داشته باشد نشان دادن چهره به دلیل این که ذهن مردم را بهم بریزد فایده دیگری ندارد و مخالفت با این مسئله قابل پیش بینی بود. همان طور که در مورد نقش حضرت عباس(ع) در سریال مختارنامه مخالفت شد.
و نکته دیگر این که ما دوباره بیایم مراجع تقلید را به چالش بکشیم این مسئله صلاح عقل نیست. من نمی دانم چرا این کار صورت می گیرد.
بعد از جلسه ی خبرگزاری ابناء من نظر شخصی خودم را گفتم همچنین در سخنرانی هایم مخالف کردم. حتی من با داستان فیلم هم مشکل دارم. شما در فیلم یک داستان عاشقانه را می بینید که فرزند حر عاشق یکی از دختران کاروان می شود.
و این چه جایگاهی در روز عاشورا دارد!
شاید کارگردان، تهیه کننده و نویسنده بگویند این فرد از عشق زمینی به عشق آسمانی می رسیده، در حالی که دیگر این سوژه ها تاثیر گذار نیست و الان در سینمای غرب فیلم هایی در حوزه ی اکشن می سازند به این شکل دیگر نمی پردازند.
اما ایشان ظاهرا قول داده بودند که برخی از این مطالب یعنی نریشن ابتدایی را عوض کنند و فعلا بنده اطلاع ندارم تصحیح و اصلاح کردند یا خیر.
الان هم به دوستان پیشنهاد می دهم که تابع نظر مراجع باشند، یعنی نباید موج هایی درست کنند که بخواهند مراجع را هزینه کنند.
اما متأسفانه در کشور ما یک جریان می خواهد مراجع را در مقابل یکسری مسائل قرار دهد که این باعث می شود مرجعیت بشکند. باید معقول عمل کرد نه یک قدم جلوتر و یا یک قدم عقب‌تر. ببینید کسانی که دین را بهتر از من و شما می فهمند چه نظری دارند.
و اِلا اگر به مخالفت باشد من قبل از آن که کسی چیزی بگوید این فیلم را نقد کردم و در سخنرانی اشاره کردم که این فیلم گاف های خیلی بدی دارد، مثل شب عاشورا که ماه کامل را نشان می دهد. خب ماه کامل برای شب پانزدهم هست در حالی که شب دهم ماه کامل را با اختلاف پنج روز نشان می دهد البته این ها قابل اصلاح می باشد و زیاد هم مهم نیست.
بنده دیدم در اینترنت عکس فردی که نقش حضرت عباس را ایفا می کرده در جای دیگر خواننده هست آلبومش هم به بازار آمده، این صورت خوشی ندارد و موجب حساسیت مردم می‌شود، من نمی دانم این عزیزان دنبال چه چیزی هستند.