متاسفانه گروهی در ایران قطع رابطه با جیبوتی را دست مایه خنده قرار می دهند و فکر میکنند اهمیت کشورها به وسعت شان است در حالی که اهمیت کشورها بر اساس موقعیت جغرافیایی آنها سنجیده می شود. اما چرا جیبوتی مهم است ؟!

-جیبیوتی همان کشوریست که سال گذشته علی لاریجانی در سفر به آن هزینه ساخت پارلمان آن کشور را از جیب مردم ایران پرداخت و قرارگاه خاتم الانبیا مسئولیت ساختش را بر عهده گرفت. اما چرا ایران متحمل این هزینه شد ؟

-جیبوتی به همراه یمن تنگه باب المندب یعنی محل اتصال دریای سرخ به اقیانوس هند را در دست دارد. ایران در آن سال با باج دادن به جیبوتی توانست در خاک آن کشور شبه نظامیان حوثی را آموزش دهد و این برایش برگ برنده بود.

-از همه مهمتر با قطع شدن رابطه ایران با جیبوتی علاوه بر آنکه سرمایه گذاری های ایران به باد فنا رفت ، از این پس کشتی های ایرانی برای رفتن به دریای مدیترانه مجبورند کل قاره آفریقا را دور بزنند !

-جیبوتی برگ برنده عربستان بود که قطع رابطه با آن هزینه بسیاری را از سوی عربستان بر اقتصاد و صادرات ایران تحمیل می کند.

حالا به جیبوتی بخندید
-اهمیت جیبوتی

۱- جیبوتی کشور کوچک اما پر اهمیتی است در شاخ آفریقا.
۲- اهمیت این کشور به دلیل قرار گرفتن در ساحل تنگه بسیار استراتژیک باب المندب است.
۳- باب المندب آبراهی است که دریای سرخ را به اقیانوس هند و آب های آزاد وصل می کند. تنگه باب المندب را می توان نقطه اتصال شرق و غرب جهان دانست.
ورود و خروج کشتی ها را با بهانه های مختلف به ظاهر قانونی می توان توقیف و بازرسی کرد
۴- دریای سرخ از دو نقطه به آب های آزاد راه دارد. از شمال از طریق کانال سوئز به دریای مدیترانه و آب های آزاد و از جنوب از طریق تنگه باب المندب به اقیانوس هند و آب های آزاد راه دارد.
۵- کشور جیبوتی مورد توجه بسیاری از قدرت های جهانی و منطقه ای است و آنها سعی می کنند از طریق اعطای کمک های نقدی و غیرنقدی یا ایجاد پایگاه نظامی، بتوانند در جیبوتی و تنگه باب المندب نفوذ کنند.
۶- جیبوتی به دلیل اینکه فاصله دریایی بسیار نزدیکی با یمن به ویژه شهرهای جنگزده این کشور دارد در ۲ ماه اخیر میزبان شمار زیادی از پناهندگان یمنی بود. جیبوتی با یمن تنها ۲۰ کیلومتر فاصله دارد.
۷- جیبوتی مورد توجه سازمان ملل است و برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل متحد نیز مرکزی را در کشور جیبوتی برای دریافت و توزیع کمک های غذایی و انسان دوستانه برای یمن افتتاح کرده است.
۸- هلال احمر ایران حجم زیادی از کمک های غذایی دارویی و انسان دوستانه را به وسیله کشتی به یمن فرستاد اما به دلیل مخالفت های ارتش عربستان سعودی، این کشتی نتوانست به یمن برود و مجبور شد با پهلوگیری در ساحل جیبوتی کمک های خود را تحویل سازمان ملل متحد دهد تا این سازمان به صورت جداگانه کمک های ایران را به یمن منتقل کند.
۹- کشور جیبوتی ، مثل تمام خورده کشورهای دنیا، کشوری کاسب است و در این جنگ اخیر یمن نیز تلاش کرد بی نصیب نماند. به عربستان سعودی به کشورهای مختلف پیشنهاد کرده بود در صورت مشارکت در جنگ یمن از کمک های مالی سعودی بهره مند شوند. کشورهای سنگال، مالزی و جیبوتی نیز مشارکت در جنگ یمن را با این شرایط پذیرفته اند. با این حال جیبوتی ارتش بسیار ضعیفی دارد. کل ارتش این کشور کمتر از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و قادر به مشارکت در هیچ عملیات نظامی نیست. به همین دلیل دولت جیبوتی اعلام کرد مرزهای آبی و هوایی این کشور را برای جنگنده ها و کشتی های نظامی ائتلاف سعودی در جنگ یمن باز کرد تا از این طریق در عملیات یمن مشارکت داشته باشد
۱۰- چین چندی پیش قراردادی با جیبوتی برای ساخت اولین پایگاه نظامی خود در خارج از کشور بست.
۱۱- نیروی دریایی ژاپن از سال ۲۰۱۱ یک پایگاه نظامی برای مقابله با دزدان دریایی در جیبوتی ساخته و ژاپن سالانه ۳۰ میلیون دلار به دولت این کشور اجاره می‌دهد.
۱۲- آمریکا در جیبوتی پایگاه نظامی دارد.
۱۳- فرانسه در جیبوتی پایگاه نظامی دارد.
۱۴- ایران هم در سال های اخیر سعی کرده بود به جیبوتی نزدیک شود.