بعد از هیاهوی کنکور مرحله ی مهمتری به  نام انتخاب رشته ی کنکور وجود دارد. در این مقاله ضمن بررسی تعدادی از رشته های دانشگاهی به آینده ی آنها نیز نگاهی می اندازیم:

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بیکاری فارغ التحصیلان یکی از معضلات اصلی در جامعه است که عموماً پس از فراغت از تحصیل و آماده شدن برای ورود به عرصه کار و تولید با مشکلات جدی مواجه می شوند. در شرایط فعلی بیکاری تقریباً در تمام رشته های دانشگاهی حتی در مهندسی و پزشکی نیز وجود دارد.

در دهه های گذشته خانواده ها فرزاندان خود را برای ادامه تحصیل در دانشگاه ها تشویق می کردند چرا که تصور نمی کردند در آینده ای نه چندان دور، تحصیلات دانشگاهی به معضلی برای ورود جوانانشان به عرصه اجتماعی تبدیل شود. در حال حاضر شاهد داشتن مدرک دانشگاهی و بیکاران فارغ التحصیل هستیم.

آمارها حاکی از این است که ازبین جامعه حدود 5.7 میلیونی بیکار فارغ التحصیل داریم که بیشترین بیکاران در رشته های مهندسی کامپیوتر،هنر، صنعت و فناوری، معماری و ساختمان، محیط زیست، کشاورزی، جنگلداری و شیلات هستند.

در حالی که بحران بیکاری گریبان گیر فارغ التحصیلان دانشگاهی است که دولت موفق به ایجاد رونقی در این زمینه نشده است. در حالی بازار کار فارغ التحصیل دانشگاهی گره کور خورده است که بازار مشاغل ساده تقریباً مشکل ندارد و حتی بسیاری از کارشناسان معتقدند در بسیاری از موارد رونق هم دارد. معضل بیکاری در حال حاضر متعلق به جمعیت میلیونی فارغ التحصیلان بیکار است.

علاء الدین ازوجی، مدیر کل سیاست گذاری و توسعه اشتغال وزارت کار چندی پیش در برنامه تلویزیونی تیتر امشب درباره تعداد فارغ التحصیلان بیکار گفت: سالانه حدود 700 تا 800 هزار نفر دانش‌آموخته دانشگاهی متقاضی شغل هستند.در کنار این آمار حدود 150 تا 200 هزار نفر غیر از فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز به جمعیت بیکار کشور اضافه می‌شود.

رحمت الله رحمتی ،قائم مقام سازمان فنی و حرفه ای کشور در بخشی از اظهاراتش نرخ رسمی بیکاری کشور طبق سازمان جهانی کار را 13درصد اعلام کرد و گفت: این در حالی است که نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در کشور 20 درصد است.توسعه دانشگاه ها بر اساس ارائه آموزش های مهارتی و کارآفرینی امکان پذیر است.

اما مطالعات نشان می دهد که درصد فارغ التحصیل بیکار در رشت های مختلف به شرح زیر است. رشته حفاظت محیط زیست با 49درصد بیکاری و علوم رایانه با 40 درصد بیکاری،هنر 27درصد،معماری و ساختمان با 26درصد،فیزیک با 22درصد بیکاری،علوم زیستی با 22درصدبیکاری،کشاورزی 22درصد بیکاری،حقوق 22درصد بیکاری،حرفه های مهندسی با 21درصد بیکاری،علوم رفتاری و اجتماعی با 20درصد بیکاری،بازرگانی وعلوم اداری 20درصد بیکاری،دامپزشکی 19درصد بیکاری،خدمات پزشکی 19درصد بیکاری و ریاضیات و آمار با 18درصد بیکاری نیز از رشته هایی هستند که بیکاری آنها نرخ بالایی است./منبع: تسنیم